Kategorie: Wszystkie | ekranizacje | krótko o... | pokazy DKFu | szerzej o...
RSS
wtorek, 19 kwietnia 2011
Już w czwartek pokaz DKF.doc "Niedokończony film"

A tu "nasz" plakat wykonany przez Adriana Hajdę:

DKF.doc "Niedokończony film" - Adrian Hajda

Pamiętajcie!

"Niedokończony film", czwartek 21 kwietnia, godz. 20.00, Kino Amok, Gliwice.

piątek, 15 kwietnia 2011
Fighter

"Fighter" w reżyserii Davida O'Russella to kolejny film o boksie. Jakoś tak się dzieje, że to najczęściej filmy o tej dyscyplinie i zajmujących się nią ludziach są najciekawsze z całej linii filmów sportowych. No bo kto wymieni od ręki kilka naprawdę dobrych obrazów o piłce nożnej, łyżwiarstwie czy siatkówce? A w przypadku pięściarstwa od razu przychodzą do głowy takie tytuły jak "Rocky", "Za wszelką cenę" czy "Wściekły byk". "Fighter" to kolejny kawałek solidnego kina gdzieś orbitujacy wokół boksu. Choć jak nietrudno się domyślić sport jest tu punktem wyjścia do opowieści o zupełnie czym innym.

 

Fighter

Głównymi bohaterami tego opartego na faktach filmu są dwaj przyrodni bracia Dicky Eklund i Micky Ward. Starszy Dicky (Christian Bale), kiedyś miał szansę na wielką karierę jednak zaprzepaścił ją głównie przez narkotyki i ogólnie "beztroski" styl życia. Młodszy Micky (Mark Wahlberg) wciąż boksuje i cały czas czeka na swoje pięć minut. Obaj wywodzą się z biednej dzielnicy w Lowell. Czyli generalnie prawdziwa historia ma podobny punkt wyjścia jak inne filmy o boksie. Zawodnik z nizin społecznych, dzięki talentowi, determinacji i morderczym treningom ma szansę na sukces. Tylko, że "Fighter" szybko z filmu o sporcie zmienia się w dramat o dysfunkcjonalnej rodzinie. Micky bowiem oprócz zmagań pomiędzy linami musi sobie jeszcze poradzić z raczej utrudniającymi życie najbliższymi krewnymi, którzy we wszystko wtykają nos i ze "zmiennym szczęściem" kierują karierą boksera. Wiecznie "przyspieszony" braciszek, matka choleryczka (Melissa Leo) czy niezliczone siostry stają sie garbem, który musi dźwigać Micky. Jedynym normalnym wydaje się być ojciec boksera, który próbuje rzeczywiście pomóc chłopakowi. Ale to dopiero znajomość z kelnerką Charlene (Amy Adams) jest punktem zwrotnym, który powoduje, że Micky bierze sprawy w swoje ręce. Nie da się ukryć, że ułatwił to również kolejny pobyt Dicky'ego w zakładzie karnym. Co dzieje się dalej nietrudno zgadnąć, nie zmienia to jednak faktu, że "Fightera" ogląda się z wielka przyjemnością.

Największą zaletą filmu jest zdecydowanie aktorstwo. Bardzo dobrze wypadają zarówno Adams jak i Leo, nawet Wahlberg nie jest tak strasznie drewniany jak zwykle. Ale to przede wszystkim koncertowo grający Bale zapada w pamięć. Aktor znów zrzucił troche kilogramów i doskonale wczuł się w rolę pozostającego w ciągłym ruchu narkomana, wiecznie wspominającego minione momenty chwały, od razu wzbudzając sympatię u widza. Oscar w pełni zasłużony!

"Fighter" to jedna z ciekawszych pozycji z Oscarowego zestawienia. Sprawnie opowiedziana historia, złożona ze stałych elementów charakterystycznych dla gatunku, pokazanie trudnego życia w Lowell, ciekawy twist fabularny (z filmem dokumentalnym)  i przede wszystkim świetna gra zespołu aktorów to punkty, które składają się na wysoką jakość filmu O'Russella. Zobaczcie koniecznie!

Daniel Gizicki

wtorek, 12 kwietnia 2011
DKF.doc „Niedokończony film”

 

Niedokończony film

Kwietniowy DKF to nie tylko podróż wgłąb historii, ale także w historię kina propagandowego.

„Niedokończony film” reż. Yael Hersonski, Niemcy/Izrael 2009, 88 min.

W maju 1942 roku do warszawskiego getta przybyła ekipa filmowa Urzędu Propagandy III Rzeszy. Zapis odnaleziono zaraz po wojnie, w archiwach filmowych nazistów. Przez lata uważano go za prawdziwy portret życia w warszawskim getcie.
...
Reżyserka Yael Hersonski postanowiła zbadać okoliczności powstania filmu. 50-minutowy zapis przestudiowała ujęcie po ujęciu, przejrzała archiwa, prywatne zapiski na temat obecności ekipy w getcie, dotarła do materiałów z przesłuchań niemieckiego operatora filmowego, Willy'ego Wista. Mozolna analiza pokazuje, że dokument to jeszcze jedna mistyfikacja propagandy nazistów, a „normalne” życie od początku do końca zaaranżowano, pod bacznym okiem pilnujących porządku esesmanów.
Na film składają się wspomnienia i komentarze ocalonych, fragmenty niesławnego filmu, sylwetki uchwyconych w kadrze niemieckich operatorów i przerażone spojrzenia filmowanych mieszkańców getta. Wychwycone przez reżyserkę niuanse przenoszą film na poziom uniwersalny, każą zastanowić się nad naturą i uwarunkowaniami każdego zapisu archiwalnego.
Bohaterami filmu są nie tylko widoczni na ekranie mieszkańcy, ale także kilku ocalonych z Zagłady. Reżyserka konfrontuje ich z niemieckim filmem, wsłuchując się w ich komentarze.

Wybrane nagrody i festiwale:

2010 – MFF Berlinale
2010 – Nagroda za „Najlepszy montaż” na FF Sundance
2010 – Best International Feature Award na Hot Docs w Toronto
2010 – Nagroda za „Najlepszy scenariusz” na Silverdocs w Waszyngtonie
2010 - Nagroda dla „Najlepszego filmu dokumentalnego”, Nagroda Van Leer i Nagroda Forum Ocalania Audio-wizualnej pamięci na FF Jeruzalem
2010 – udział w konkursie głównym Millennium Award na 7. Planete Doc Review w Warszawie
2010 – Nominacja do Izraelskiej Nagrody Filmowej
2010 – Nominacja do Nagrody Satellite w kategorii „Najlepszy film dokumentalny"

 

Kiedy?

21 kwiecień 2011 g. 20.00

Gdzie?

Kino Amok
Dolnych Wałów 3
Gliwice